إعلانات

مدونة أعمال الفنانة رشا رزق إبدأ البزنس الخاص بك وابحث عن عمل لك من خلال المنزل

2015/05/18

دكتور الذرة الوحيد !

6-4-2014

كان ذلك منذ حوالي العام 


كنت في طريقي من الجامعة إلى الجمعية
وصلت مع صديقي إلى هناك حيث كان الشباب يجهزون الاشولة
لنقل الملابس بالتروسكل إلى أحد القرى لعمل معرض هناك
حيث استوقفهم رجل مسن بالبدلة يبدو عليه الوقار
يسكن في المنزل المقابل
ويستفسر عما نفعل

أعلمناه بأننا كجمعية خيرية نجمع من التبرعات الملابس والكتب والادوية
ولدينا عدة مشاريع وما الى ذلك من تفاصيل
فقال (بصوت متلهف) ..  تعاااالوا


عندي هنا كمية كتب كتيرة جداً في علم الذرة محدش بيعمل بيها حاجة
اصل انا دكتور علم الذرة الوحيد في جامعة اسيوط
وزي منتا شايف الواحد حالته عاملة ازاي
عشان تعرف بلدك بتعامل الدكاترة ازاي

( تخيل موسيقى تصويرية )


زمان لما كنت لسه طالب
كنت بكره قسم الكيميا جداً
بس انا كنت جايب تقديري في مادة الكيميا
ولاني كنت عايز فيزيا ومش راضيين
فروحت حضرتها مع نفسي من بره

ورجعت عشان اتعين في قسم فيزيا
وبعد مناقشات مع العميد ورئيس القسم وكدا اخيراً اتعينت في فيزيا

كنت لسه عضو هيئة تدريس صغير وكنت عايز اتجوز وقتها
مكنتش عايز اخد واحدة من اسيوط فسافرت الزقازيق
وهناك اتعرفت على واحدة واتقدمتلها
وطلعت في الاخر اسيوطية بنت اسيوطي
ومع اصرار الاهل والوالدة وكدا مكنش قدامي غير اني اوافق

المهم في يوم كذا / شهر كذا / سنة كذا
كانت اول زيارة وتلبيس دبل
وفي يوم كذا كنا حددنا معاد الخطوبة
ويوم كذا .........
.
(شوية تفاصيل بيذكرها باليوم وبالساعة)

.
كنت عايز اجيب شبكة فسألتهم بتجيبو الشبكة بكام
قالولي بـ 5000 بس لينا كـ "استاف" او هيئة تدريس بتبقى 10000
طبعاً الرقم كان كبير بالنسبالي فروحت جايب اللى بـ 5000
فابوها اتخانق وازاي ومش ازاي المهم جبت في الاخر اللى بـ 10000

.
.
.
.

اما البيت اللى انا قاعد فيه دلوقتي
فالسقف كان بينقط مية عندي من الناس اللى فوق
ولما روحت اشتكيت في القسم وعملت محضر
اول ما عرفوا انه مسيحي راحوا قافلين المحضر تاني
وقالولي حنحلها ودي ومحدش عمل حاجة
.
.
.
بعد ما اشتكيت المرة التانية
الظابط كان واقف وبينادي علينا
فين محمد (الدكتور) .. ايوه اهو
فين (****) .. اهو يا فندم

ايه يلا .. مالك يلا .. مش عايز تعمله السقف ليه يلا
هي البلد فوضى ولا ايه وكل واحد بيعمل اللى عايزه ؟
انت بتشتغل ايه يلا ؟ ... خادم
يعني ايه خادم يلا ؟ ... قسيس !
(الظاب مرتبكاً في توجم)
منا قلتلك يا دكتور خلاص انت ممكن تعملها على حسابك
ويا (فلان) يعني الموضوع ممكن تظبطوه ودي بينكو بقى
وانتهت القصة دون جديد مرة اخرى
.
.
.
.
في يوم كذا شهر كذا كان طفح بي الكيل
الكلام ده سنة 83

روحت بقى امن الدولة
وشرحت للظابط الموقف كلو
وانه جاره اللى فوق مش عايز يخليه يصلح السقف
وشركة المية مانعة ان حد يقطع المية على حد
ومش عارف احل المشكلة
فالظابط اتنرفز واتخنق وقعد يقول
يعني ايه الكلام ده ؟؟ هي فوضى ولا ايه ؟؟
هو كل واحد حيعمل اللى هو عايزه ؟؟؟
دنا حطلع ****** اللى خلفوه
الموشحة دي كنت سمعتها قبل كدا كتير

المهم عملنا المحضر واول ما وصل لحد الاسم
لقيته راح قافل المحضر تاني
وقالي ياراجل المسيحيين دول غلابة واقلية وبتاع
واكيد حنحل الموضوع ودي

فإذا بالدكتور ينفجر في وجهه
منتو كل مرة بتقولولي نفس الكلمتين
واول ما تعرفوا الاسم تروحو واقفين وتقولولي ودي ومش ودي
لو معندكوش قانون يحل المشكلة دي
انا عندي 14 عم وعمة سيبونا نحل المشكلة دي بطريقتنا
المهم الظابط بدا يزعق والدكتور يزعق اكتر
راح الظابط قعد وراح مقعده ومهديه وابتدى يحكي معاه
مرات الظابط طلعت دكتورة معاه في القسم
وابو الدكتور طلع معرفة الظابط زمان
وابتدو الاتنين يهزروا مع بعض
والظابط قاله ياراجل دنتا طلعت معرفة يعني
لا كدا يبقى هاتلي الراجل ده وانا اطلعلك *****

المهم راحوا فعلاً لجاره اللى فوقيه واجبروه انه يتعاون في الموضوع

بعد حكاية استمرت لساعة الا ربع بخصوص البيت
واستمرار المشكلة دي لسنين

واحنا لسه واقفين قدام الجمعية تعبنا من طول القصة

كان كل موقف يطلعلنا ورق من الشنطة كاتب فيه التفاصيل دي
قلتله هي دي المذكرات اليومية  ؟
قالي لأ المذكرات في البيت .. ده الورق اللى كنت بشرح فيه الموقف اللى بقدمه للمحامي

وكل شوية يثبت كلامه بورق ف الشنط 
شوية ورق للمحامي .. شوية ورق للموقف اللى حصل مع الظابط
وشوية ادلاءات بمعرفش ايه 

اللطيف ف الموضوع انه شخص هادي جداً 
وان مراته هي اللى كانت بتعمل كل حاجة .. وهي اللى تتخانق وهي اللى تنسق مع المحامين
وهي اللى كانت بتجبره يروح ويعمل ويشتكي وكدا 
كانت ولازالت ست عفية (على حد تعبيره ^^)

المهم في نهاية القصة .. كان كل الناس اللى ف العمارة اللى هو فيها 
يا اما سافروا يا اما ماتوا .. ما عدا الراجل المسيحي اللى بيرشح مية عليه ده
ورغم ان السقف اتعمل بعد الضغط عليه .. بس مكنش معمول بذمة ورجع يرشح تاني
ووصل الموضوع انه في مرة سافروا ورجعوا لقيوا الشقة غرقانة !


عشان الفيلم ميفضل بنهاية مفتوحة كدا .. فالحوار كان لسه في قصص كتير تانية
من قصته وهو طالب لمعيد .. وانتقالاً لجاره وبهدلته من ظابط للتاني

كانت قصة الحرامي دي حمادة تاني خالص

في يوم من الأيام .. كنا مسافرين ومراتي روحت على اسيوط لبيتنا اللى هنا
وهي بتفتح الباب .. لقيت نور الاوضة جوه منور والشقة كانها ملعوب فيها !

اتصلت بيا وقالتلي الحق في حرامي دخل البيت 
قلتلها طيب شوفي كدا ايه اللى حصل ولو كان سرق حاجة نبلغ 

المهم ...
"وزي ما الدكتور كان بيحكيلنا" ... البيت يابني كان فاضي
الحرامي دخل الاوضة المقفولة ملقيش غير شوية كتب عن الذرة كدا كتير
وطبعاً هو مش مهتم بالعلم
لقيت مراتي بتتصل بيا بتقولي ... شوفت الحيوان عمل ايه ؟ قالها ايه ؟
قالتله دخل المطبخ وطبخ لنفسه ورمى الحاجة مغسلهاش !!


طبعاً هو بيحكي بتلقائية وعن تلقائيتها واحنا ميتين من الضحك 

الموضوع طول ... احنا لينا ساعتين بنحكي 
وناس تطلع وناس نزلت المعرض وناس تيجي 
بس انا فضلت مكمل ... الناس الاثرية دي مش حتقابلها كتير 

وما بين حكايات كتير كدا مستحيل افتكرها .. وصلنا ف الاخر لانه ابتدى يتعرف علينا 
قالنا اه منا لازم اعرفكو عشان ادونكو في اليوميات بتاعتي 
يااه .. انا حتحط في يوميات اقدم من عمري بـ 40 سنة مثلاً ولا 50 سنة ^^

صحيح هو كان بيختم معانا ف الكلام .. بس الختمة لوحدها خدت نص ساعة 
وهو لسه بيشتكيلنا من حال البلد .. وان قامات علمية زي حالاته ملهاش مكان ف البلد

يعني مثلاً رحت مرة دار نشر عشان اقدم فيها كتاب كنت عامله عن مجال الذرة 
مرضيوش يطبعوه ... قالولي مين حيشتريه ؟ ... لو عامله لفيفي عبده ولا صافيناز حنقولك ماشي !

يلا ... البركة فيكو بقى ممكن انتو تعملوا حاجة 
ربنا يكرمكو يا ولاد .. انا حعرف مراتي عليكو 
ثانية كدا ... انا معايا صورة ليها اورهالكو 


(فتح المحفظة وراح مطلع صورة قديمة ليها كدا ابيض واسود)
اهي دي صورتها ... حخليها تبقى تعرفوا وتجيلكوا ان شاء الله 
هي متغيرتش كتير عن الصورة دي غير انها بقت محجبة بس 
وانتو زي ولادي يعني ... هي ست عفية كدا ما شاء الله زي مانتو شايفين 


المهم الراجل سلم علينا ومشي ... وانا اصلاً كنت نسيت اول الموضوع كان بيتكلم عن ايه
ومش مصدق اني ليا ساعتين واقف معاه غير النص ساعة اللى ملحقتهوش فيها ف الاول

بس كنت مبسوط جداً إني كنت واحد من الاربعة اللى اتاخدت اسمائهم
عشان يحطنا في اليوميات بتاعته :-D

 #ذكريات_الناس_القديمة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق